Det er mere end 10 år siden jeg begyndte at blogge på Bageglad. Dengang startede jeg bloggen for at have et sted, hvor jeg nemt kunne dele mine opskrifter med venner og familie. Jeg havde aldrig regnet med, at jeg ville få så mange besøgende og følgere, som jeg har i dag! Hvad der startede som et lille hobbyprojekt begyndte at fylde mere af min tid og i dag driver jeg Bageglad som en virksomhed ved siden af mit andet arbejde.
Jeg bliver ofte spurgt om, hvordan man kan komme i gang med at blogge, og især hvordan man tjener penge på at blogge eller at være “influencer”. Jeg kan godt forstå at mange synes det er spændende, at man kan tjene penge på at skabe indhold, og at det virker nemt. Virkeligheden er dog sådan, at det faktisk kræver rigtig meget tid at skabe nok indhold til, at man kan tjene mange penge på at blogge eller være influencer. Det er hårdt arbejde og man skal hele tiden følge med i de nyeste tendenser og algoritmer på de sociale medier for at have succes. Det kræver også øvelse at lære at tage flotte billeder, lave fede videoer og skrive god tekst.
Jeg vil derfor hårdnakket sige, at man kun skal starte en blog omkring noget man virkelig brænder for. Sandsynligheden for at man kommer til at leve af det er nemlig ikke stor, medmindre man virkelig går all in og bruger meget tid og energi på at blive rigtig dygtig til at markedsføre den. Det sagt så er det jo også dejligt at tjene bare lidt penge på sin hobby, især fordi man som madblogger har udgifter til ingredienser, udstyr, hjemmeside, osv. I dette indlæg vil jeg forklare de typiske måder man kan tjene penge på at blogge.
1. Annoncer på bloggen
Den mest almindelige og lettilgængelige måde at tjene penge på sin blog er at annoncere for virksomheder, enten i form af bannerreklamer eller som tekst links. Der findes overordnet to slags: CPM og affiliate marketing.
CPM
CPM står for Cost Per Mille, altså “pris per 1000 visninger”. Det er en form for bannerannoncering, som har fået dette navn fordi virksomheden, som vil annoncere, skal angive hvor meget de vil betale for 1000 visninger af deres bannerannonce. Som madblogger sætter man bannerannoncen på sin blog og så skal virksomheden betale et beløb for hver gang annoncen vises for en besøgende. Dermed afhænger indtjeningen altså af hvor mange sidevisninger man har – jo mere trafik, jo flere penge.
Og hvordan administrerer man så det? Den typiske og nemmeste måde er at bruge et CPM annonceringsnetværk, for eksempel Google Adsense, hvor man ikke selv står for at forhandle aftaler med eller tracke visninger for virksomhederne, som vil annoncere. Man indsætter blot lidt kode på sit website og så vises der annoncer.
Affiliate marketing
En anden form for annoncering er affiliate marketing, hvor virksomheden der annoncerer kun betaler et beløb, når der sker en konvertering. Det kan for eksempel være et køb eller opskrivning på en lead formular. Virksomheden betaler altså ikke for at få deres annonce vist på din blog, men hvis en besøgende klikker på annoncen og foretager en ønsket handling på virksomhedens hjemmeside efterfølgende, får man en aftalt kommission. Det betyder at indtjeningen er performance-baseret og afhænger altså af hvor relevant annoncen er for din målgruppe, så der er større chance for at de konverterer.
Affiliate marketing bruges både til bannerannoncering men i høj grad også til tekst links, hvor man som blogger anbefaler et bestemt produkt og linker til det. Husk at alle links som disse skal mærkes som reklame ifølge dansk lovgivning.
Der findes mange forskellige affiliate marketing netværk, som administrerer udbetaling og tracking af konverteringerne, så man som blogger blot skal indsætte lidt kode på de links og bannerannoncer man sætter på sin blog. Eksempler på affiliate netværk er Partner Ads, Tradedoubler og Adfinder.
2. Sponsoreret indhold
Som blogger eller influent kan man tilbyde virksomheder, at reklamere for deres produkt eller service med indhold, som virksomheden betaler for at du skaber. Det foregår typisk sådan at man skal skabe noget spændende indhold, som enten direkte eller indirekte omhandler produktet, og som appelerer til målgruppen.
Honoraret fra virksomheden afhænger typisk af 1) hvor mange besøgende/følgere man har og 2) hvor høj engagement rate man har (hvis det er på sociale medier). Virksomhederne leder jo naturligvis efter samarbejder, som er så relevant for deres produkt/service og målgruppe som muligt, så de får mest muligt ud af deres investering.
Bemærk at i Danmark er det lovpligtigt at sponsoreret indhold tydeligt mærkes som reklame.
3. Opskriftudvikling
Som madblogger kan du sælge opskrifter, du selv har udviklet. Det vil typisk foregå sådan at man aftaler hvilken opskrift det drejer sig om, og så udvikler og fotograferer man opskriften og giver virksomheden indholdet. Det er mest normalt at virksomheden vil bruge opskriften på deres egne kanaler, for eksempel magasiner, sociale medier eller deres hjemmeside, og at du altså ikke udgiver opskriften på din egen blog.
Bemærk at man også bør tage penge for at overdrage rettighederne til billederne til opskriften, da disse rettigheder ellers tilhører dig.
4. Salg af produkter
Når man har fået opbygget et brand som madblogger kan man begynde at overveje, om det giver mening at sælge produkter på sin blog. Nogle madbloggere fremstiller for eksempel deres egne madlavningsredskaber og sælger dem, eller indgår et samarbejde med relevante virksomheder om at sælge deres produkter. På Bageglad sælger jeg forskellige ting der relaterer sig specifikt til mit indhold i sektionen “shop”.
5. Salg af e-bøger og kogebøger
Hvis der er lidt for lang vej til at sælge produkter kan man starte et andet sted, nemlig med at sælge sine egne e-bøger og kogebøger. Her udgiver man opskrifter i et samlet format, enten i digitalt format som e-bog eller man kan tage det næste skridt og få udgivet en kogebog (i samarbejde med et forlag eller som selvstændig udgiver).
Bonus: Online kurser
Det bliver mere og mere populært at tage kurser online, og dette gælder også inden for madlavning. Som madblogger kan man udbyde online kurser mod betaling, hvor deltagerne enten er med live og/eller kan se et optaget kursus.
Lad mig høre om du har andre gode forslag til hvordan man kan tjene penge som madblogger i kommentarerne nedenfor!
Skriv et svar